Spartacus – Näyttely Rooman orjuudesta

Roomassa on juuri avattu näyttely orjuudesta. Traakialaisen gladiaattori Spartacuksen nimeä kantavassa näyttelyssä katsoja pääsee orjan iholle uusimpien 3D-tekniikoiden avulla.

Imperialistinen Rooma kukoisti maailmanhistorian systemaattisimman ja laajimman orjuuden ansiosta. Monet rakennukset, kuten Colosseum, herättävät siksi ristiriitaisia tunteita. Rooman valtakunnan alueella on ollut jopa 6-10 miljoonaa orjaa, kun vapaiden kansalaisten lukumäärä oli noin 50-60 miljoonaa.

Tuolloisen maailmanvallan ideologiaan kuului, että vapaa kansalainen sai politikoida ja sotia, mutta ei tehdä työtä toiselle. Tästä seurasi paha työvoimapula, jota paikattiin alistamalla valloitetut barbaarikansat orjiksi, ilmaiseksi työvoimaksi. Rooman talous lepäsi riistettyjen harteilla. Jos orjuutta ei olisi ollut, Rooma näyttäisi hyvin erilaiselta.

Spartacus, suuri vapaustaistelija

Museo dell’Ara Paciksen maaliskuun lopussa avatussa näyttelyssä Spartaco. Schiavi e padroni a Roma käydään läpi muinaisen Rooman valtarakenteita hierarkian pohjimmaisina raataneiden orjien näkökulmasta. Näyttely lähtee liikkeelle historian tunnetuimman orjan ja gladiaattorin Spartacuksen organisoimasta kaikkien aikojen suurimmasta orjakapinasta vuosina 73-71 eaa. Spartacus oli kapinan loppuvaiheessa jo lähes 70 000:n orjan päämies. Rooman sotapäällikko Marcus Licinius Crassus nujersi lopulta Spartacuksen ja hänen 60 000 kapinallistaan. Eloonjääneet orjat ristiinnaulittiin Via Appian varrelle. Heitä oli yli 6000.

Sittemmin monet ajattelijat ja kirjailijat ovat nostaneet Spartacuksen vallankumouksellisten ja demokratian puolesta taistelevien esikuvaksi. Voltaire kirjoitti: ”Kaikista käydyistä sodista Spartacuksen johtama oli oikeudenmukaisin.

Voltaire kirjoitti: ”Kaikista käydyistä sodista Spartacuksen johtama oli oikeudenmukaisin.

Ara Paciksen näyttelyssä tuodaan miljoonien ihmisten kärsimykset eläviksi animaatioiden avulla. Katsoja pääsee orjan iholle. Mielenkiintoinen tiedonmurunen on esimerkiksi se, että tasavallan viimeisellä vuosisadalla myönnettiin, että orjallakin on sielu. Keisari Augustus, jolle omistetussa museossa näyttely on, määräsi puolestaan, että alle 18-vuotiailla ei ollut oikeutta vapauttaa orjiaan eikä alle 30-vuotiasta orjaa saanut vapauttaa.

Museo dell’Ara Pacis

Itse Ara Pacis -museo on Spartacus-näyttelyn lisäksi ehdottomasti tutustumisen arvoinen. Keisari Augustuksen rauhanalttariin liittyy monia tarinoita: Tuomareiden, pappien ja Vestan neitsyiden tuli uhrata rauhanalttarilla joka vuosi. Mars-kenttä, jolla alttari sijaitsi, oli kuitenkin soista aluetta, ja Tiberin tulviessa Ara Pacis hautautui lietekerrosten alle, hajosi ja unohtui yli vuosituhanneksi niin monen muun rakennuksen tavoin.

Alttarin ensimmäiset osat löydettiin vasta 1500-luvulla, mutta tuolloin ei vielä ymmärretty, mitä oli löydetty. 1800-luvulla arkeologit tajusivat löydön merkittävyyden. Alttari päätettiin koota uudestaan Augustuksen syntymän juhlavuonna 1938. Työstä vastasi arkeologi Giuseppe Moretti, ja alttari sijoitettiin Via Ripettalle kiireesti pystytettyyn rakennukseen, joka ei kuitenkaan suojellut sitä kyllin hyvin. Alttari sai suojakseen nykyisen museorakennuksen vuonna 2006.

Museo dell’Ara Pacis on ensimmäinen moderni arkkitehtoninen työ Rooman historiallisessa keskustassa sitten fasismin kaatumisen. Yhdysvaltalaisen Richard Meierin suunnittelema tiukan modernia muotokieltä edustava museo on herättänyt paljon keskustelua puolesta ja vastaan. Museo kuitenkin suojelee alttaria sateilta ja saasteilta, ja siinä on jopa systeemi, joka hillitsee maanjäristysten aiheuttamia tärinöitä.

Keisari Augustuksen rauhanalttari oli yksi antiikin ajan arvokkaimmista taiteellisista monumenteista. Rooman senaatti äänesti 13 eaa. alttarin rakentamisesta juhlistaakseen Augustuksen paluuta Hispaniasta (Espanja) ja Galliasta (Ranska). Augustuksen ansioiksi luettiin muun muassa, että hän oli kolmen vuoden aikana valloittanut uusia alueita Rooman hallintaan, avannut teitä ja tuonut rauhan Välimeren alueelle.

Marmorista veistetty alttari valmistui kolme ja puoli vuotta myöhemmin vuonna 10 eaa. Campus Martiukselle eli Mars-kentälle nykyisen Via Flaminian kohdalle. Ara Pacis sijoitettiin siten, että obeliskin varjo osui siihen kerran vuodessa Augustuksen syntymäpäivänä 23.9. Obeliski oli omistettu auringolle, Augustuksen isä-jumalalle. Alttarin pohjoisella ja eteläisellä sivulla olevissa reliefeissä on kuvattu Augustuksen perhe vuoden 13 eaa. juhlakulkueessa.

Ara Pacista pääsee museossa katsomaan läheltä ja tutkimaan Augustuksen sukulaisten piirteitä ja toogien laskoksia. Museon sisäänkäynnin luona on pienoismalli alttarista sellaisena kuin se oli Augustuksen kuolinvuonna 14 jaa.

Alttarin reliefeistä on tunnistettu noin 70 kasvia, joista kaikki kasvavat Välimeren alueella. Ne edustavat ja symboloivat alttarissa sellaisia yleviä ja ikuisia asioita kuin ykseys, ikuisuus, harmonia ja järjestys. Alttarin edustamat asiat ovat siis ristiriidassa Augustuksen ajan valloitettujen kansojen riiston ja orjuuttamisen kanssa. Mutta usein barbaareita eli muukalaisia ei edes mielletty ihmisiksi, ja näin alttarissa kuvatut arvot eivät heitä koskeneet.

Spartacus-näyttely on avoinna Ara Pacis -museossa 31.3. – 17.9.2017

Aukioloajat: ti-su klo 9.30 – 19.30,  24.12. ja 31.12. klo 9-14
Kiinni: maanantaisin ja 1.1., 1.5., 25.12.
Liput: pelkkä näyttely: 11€ / 9€, näyttely + Ara Pacis: 17€ / 13€ (Lipunmyynti loppuu tuntia ennen sulkemisaikaa)
Video-opas: 6€ (englanti) 
Osoite: Lungotevere in Augusta 
Nettisivu: www.arapacis.it

Katso Tripsterin hotellisuositukset Roomaan ja varaa majoituksesi ajoissa:

Rooman hienot hotellit

Rooman keskihintaiset hotellit

Rooman edulliset hotellit ja hostellit

 

© Anu Rinkinen

Anu Rinkinen

Anu on runoilija, joka työskentelee kirjallisuuden ja kirjoittamisen parissa myös opettajana, vapaana toimittajana ja suomentajana. Anu on elänyt jo parikymmentä vuotta Italian ja Suomen kulttuurien sekoitteessa. Perheen toinen koti on Sisilian etelärannikolla Gelassa.

Kommentit: