La Festa de Noantri – Trasteveren kaupunginosajuhla

Trasteveressa vietetään 20. – 30.7. yhtä Rooman omintakeisimmista kaupunkijuhlista, La Festa de’ Noantria (“Meidän toisten juhlaa”, erotuksena niille muille, jotka eivät asu ihanassa Trasteveressa!). Trasteveren kadut ja kujat täyttyvät myyntikojuista, joista voi ostaa paikallisten taiteilijoiden tekemiä koruja, vaatteita, astioita ja tauluja. Paikalliset taiteilijat pitävät tärpätiltä tuoksuvien ateljeidensa ovet auki, ja sisään saa mennä seuraamaan luovaa työtä ja tekemään tuttavuutta tai hieromaan kauppoja. Ravintoloiden terasseilla istuvat niin paikalliset kuin turistitkin sulassa sovussa ja pikku piazzoilla esiintyvät sirkustaiteilijat, kansanmusiikkiorkesterit ja teatteriryhmät. Trastevere on näiden päivien ajan todellinen katu- ja karnevaalitaiteen näyttämö.

[su_pullquote align=”right”][su_quote]Kuten yleensä juhlilla Italiassa, La Festa de’ Noantrillakin on uskonnollinen alkuperä.[/su_quote][/su_pullquote]

Kuten yleensä juhlilla Italiassa, La Festa de’ Noantrillakin on uskonnollinen alkuperä. Herran vuonna 1535 korsikalaiset kalastajat löysivät myrskyn jäljiltä Tiber-joen suulta rantavedestä setripuisen Madonna-patsaan. Madonna di Fiumirola (sanasta fiume = joki), joksi patsas nimettiin, kuskattiin Piazza Sonninolla sijaitsevaan Basilica di San Crisogonon kirkkoon Trastevereen. Ajan myötä tästä vedestä nousseesta patsaasta tuli eräänlainen trastevereläisten oma suojelusmadonna.

Juhlan poliittiset juuret

Itse kaupunkijuhla ei ole kuitenkaan yhtä vanha kuin tämä arvoituksellinen meren vaahdosta noussut Madonna-patsas. La Festa de’ Noantria on vietetty vasta fasismin vuosista 1900-luvun alkuvuosikymmeniltä lähtien. Tuolloin Mussolinin kunniakas ajatus oli herättää italialaisten kansallis- ja kotiseutuylpeys tukemalla paikallistraditioita esiin tuovia kaupunkijuhlia. Niin syntyi La Festa de’Noantri, joka poliittisesta ja uskonnollisesta alkuperästään huolimatta on tänä päivänä myös ideologioista vapaa rento kaupunginosajuhla.

Hengen ja vatsan tähden

Patsaskin on jo muuttanut; nykyään se sijaitsee Sant’Agatan kirkossa Largo San Giovanni de Mathalla, josta se joka vuoden 16.7. jälkeisenä lauantaina viedään kulkueessa alkuperäiseen kirkkoonsa Trasteveressa, siis San Crisogonon kirkkoon. Siellä patsas odottaa kahdeksan päivää, ja sitten se kuljetetaan kiertoteitse kapeita kujia mutkittelevassa saattueessa takaisin nykyiseen kirkkoonsa. Tämä puisen Madonnan edestakainen kanniskelu voi tuntua suomalaisesta hupaisaltakin, mutta italialaiset osoittavat patsasta kohtaan kunnioitusta, ja kulkuetta on aina kiehtovaa seurata. Festa de Noantri on tyypillinen italialainen juhla juuri siksi, että siinä yhdistyvät nämä ikiaikaiset arvokkaat uskonnolliset perinteet ja riemukas karnevalismi katuteattereineen, ruokakojuineen, turisteineen päivineen. Ensin palvotaan pyhää, sitten mahaa.

© Anu Rinkinen

Anu Rinkinen

Anu on runoilija, joka työskentelee kirjallisuuden, kielen ja kirjoittamisen parissa myös opettajana, vapaana toimittajana ja suomentajana. Anu on elänyt jo yli parikymmentä vuotta Italian ja Suomen kulttuurien sekoitteessa. Perheen toinen koti on Sisilian etelärannikolla Gelassa.

Kommentit:

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *