Kun tuk-tukit valtasivat Lissabonin

Kalja loiskuu turistien muovituopeista, kun he matkaavat hihkuen ja ohikulkijoille vilkuttaen hurjaa kyytiä ajavan tuk-tuk-skootterin kyydissä ylämäkeä kohti Graçan näköalapaikkoja. Kumarainen mummo pysähtyy katsomaan menoa ja mutisee paheksuen moiselle näylle.

Tuk-tukit ilmestyivät Lissabonin katukuvaan muutama vuosi sitten. Taksikuski sadattelee hurjapäisiä kuskeja ja huteria kulkupelejä. Vastikään yksi oli kuulemma kaatunut kyljelleen vanhassa kaupunginosassa Alfamassa ja tukkinut tien. Uransa taksikuskina Lissabonissa tehnyt herra naurahtaa, kun kysyn tietääkö hän tuk-tukien hinnoista. ”Se riippuu kyydittävän naamasta”, hän sanoo. Hinnat liikkuvat hänen tietojensa mukaan 30-40 euron tuntumassa. Lissabonin keskustan tuntumassa taksimatkan hinta harvoin nousee yli 10 euron.

Hintaeroa toki selittää se, että tuk-tukien kuskit yleensä toimivat myös oppaina ja kertovat matkustajille nähtävyyksistä. Niitä ei siis käytetä ainoastaan kulkuvälineenä, ja netistä voi etukäteen varata tuk-tukin kyydissä tehtävän turistikierroksen. Niiden hinta voi nousta sataankin euroon. Spontaanisti kyytin voi hypätä esimerkiksi merkittävien nähtävyyksien edustalta.

Taksikuskilla on tietenkin huoli omasta toimeentulostaan, vaikka hän sanookin ymmärtävänsä, että vaikeassa työtilanteessa monet haluavat kokeilla onneaan uuden ansaintatavan parissa. Mutta tuk-tukeista eivät pidä muutkaan paikalliset. Niitä pyörii Alfaman kapeilla ja mutkaisilla kaduilla sadoittain, ja asukkaita ärsyttää niiden aiheuttama meteli. Myös niiden ympäristövaikutuksista ollaan oltu huolissaan.

Aiemmin täysin säätelemätöntä toimintaa pyritään nyt suitsimaan. Viime vuoden lopulla päätettiin, että tuk-tukit saavat toimia vain aamu- ja iltayhdeksän välillä, eikä niillä saa ajaa kaikista kapeimmilla kaduilla. Vuoden 2017 alkuun mennessä kaikkien tuk-tukien on määrä olla sähköllä toimivia. Niiden on myös tarkoitus jatkossa pysähtyä vain niille osoitetuissa paikoissa, eikä esimerkiksi jalkakäytävillä, kuten aiemmin. Voi kuitenkin kestää kauan, ennen kuin paikalliset lakkaavat niitä paheksumasta. Jos siis et halua ärsyttää paikallisia, älä aja tuk-tukilla. Etenkään vanhoissa kaupunginosissa, kuten Alfamassa ja Mourariassa.

Tuk-tukien lisäksi toinen turistien suosima kulkuväline on tietenkin kaupungin symboliksi muodostunut soma keltainen ratikka. Se on lisännyt vanhoissa kaupunginosissa asuvien ahdinkoa: pieniin ratikoihin ei tahdo mahtua kyytiin. Esimerkiksi Martim Monizin aukion pysäkille muodostuu päivästä toiseen pitkä ja hitaasti etenevä turistijono.

Vaikka tavallinen ratikkakyyti tuleekin halvemmaksi, helpommalla pääsee jos hyppää turisteille suunnatun ratikan kyytiin. Istumapaikka on taattu, ja kyyti on aivan yhtä aito – jollei aitoudeksi miellä hikistä matkaa kylki kyljessä toisten turistien seurassa seisoen.

© Anna Pöysä

Anna Pöysä

Lissabonissa yli 10 vuotta asunut vapaa toimittaja, yhteiskuntatieteilijä ja Mondo Lissabon -matkaoppaan kirjoittaja.

Kommentit: