Junalla Eurooppaan – elämyksellistä ja edullista

Junamatkustaminen on luultua edullisempaa, kätevämpää ja elämyksellisempää – ja lisäksi todella paljon vähäpäästöisempää kuin mikään muu liikkumismuoto kävelyä ja pyöräilyä lukuun ottamatta. 

Helsingin keskustakirjasto Oodin auditorio täyttyi talvella ja keväällä kahtena päivänä äärimmilleen. Ei, Oodissa ei jaettu ämpäreitä, vaan tietoa junamatkailusta. Puhumassa oli Suomen junamatkailun guruksi noussut konduktöörin poika Tommi Tolkki. Junamatkailu ei kiinnosta enää vain reppureilaajia, vaan monen ikäisiä matkailijoita.

Junamatkailun ilmastoystävällisyys

Greta Thunberg matkustaa junalla aina kuin mahdollista. Silti junamatkailun vähäpäästöisyydestä puhutaan yhä yllättävän vähän. Maata pitkin matkustavat -Facebook-ryhmän jäsenistä suuri osa valitsee kuitenkin junan juuri ilmastotietoisuuden takia.

Erilaiset laskurit havainnollistavat hyvin eri matkustusmuotojen tuottamia päästöjä. Esimerkiksi Tukholma–Verona-matkan CO2 päästöt ovat Ecopassanger-laskurin mukaan lentäen 397,5 kg, autolla 202,2 kg ja junalla 71,3 kg. Toisin sanoen yhden lentomatkan päästömäärällä voi Etelä-Eurooppaan matkustaa autolla kahdesti ja junalla viisi kertaa. Vuosittaisen junamatkan sijaan voisi samoilla päästöillä lentää etelään vain joka viides vuosi.

WWF:n ilmastolaskurin mukaan matkustajaa kohden eniten päästöjä keskipitkillä matkoilla tuottaa rahtilaiva, sitten lentokone, kolmanneksi eniten autolautta, sitten henkilöauto ja häviävän pienillä päästöillä matkustajaa kohden mennään junalla. Saksaan kannattaa toisin sanoen matkustaa mieluiten autolautta-juna-yhdistelmällä tai jopa lentäen rahtilaivan sijaan.

Grafiikassa kulkuneuvojen polttoaineenkulutus perustuu VTT:n Lipasto-tietokantaan. Polttomoottoriautossa on käytetty pohjana Suomen ajoneuvokannan keskimääräistä ikää. Laiva on autolautta. Lentokoneiden täyttöasteeksi on oletettu 60 prosenttia. Lähde: https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/ymparisto/artikkeli-1.226412
Grafiikassa kulkuneuvojen polttoaineenkulutus perustuu VTT:n Lipasto-tietokantaan. Polttomoottoriautossa on käytetty pohjana Suomen ajoneuvokannan keskimääräistä ikää. Laiva on autolautta. Lentokoneiden täyttöasteeksi on oletettu 60 prosenttia. Lähde: https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/ymparisto/artikkeli-1.226412

Ruotsinlaivojenkin päästöt ovat yllättävän korkeat. Pitkästä matkasta huolimatta Tukholmaan matkustaa Helsingistä pienemmin päästöin pohjoisen kautta junalla tai autolla kuin suoraan laivalla tai lentäen. Vaihtolennon sijaan kannattaa jatkaa matkaa junalla.

Junamatkailun elämyksellisyys

Junamatkailu ei ole kuitenkaan vain päästötietoisen askeettinen ja kurja matkustusvaihtoehto, vaan junailuun liittyy paljon muitakin houkuttelevia puolia lentämiseen verrattuna.

Matkan aikana voi ihastella upeita maisemia ja nähdä Eurooppaa laajemmin kuin ilmasta. Junassa voi kävellä, syödä ravintolavaunussa tai omia eväitä, tehdä töitä kiireettömästi tai vain olla, mietiskellä ja tylsistyä, jonka Tommi Tolkki laskee junailun hyväksi puoleksi tässä virikkeiden kyllästämässä maailmassa. Kauniita maisemareittejä näkee esimerkiksi Alppeja ylittäessä ja Välimeren rannikolla.

Kaiken lisäksi juna kulkee suoraan kaupunkien keskustaan, ei kaukaisille lentokentille. Junalippuihin on mahdollista valita kaupunkeja, joissa haluaa vaihtaa junaa, jolloin matkan varrella pystyy käymään useammissa paikoissa samalla kertaa. Saksassa voi lisäksi määritellä vaihtopaikassa vietettävän ajan: esimerkiksi matkalla Hampurista Marseillehin voi klikkailla vaihtopaikaksi Baden-Badenin ja valita viettävänsä siellä 24 tuntia, ennen matkan jatkamista. Kaikki samaan Hampuri–Marseille-hintaan siis.

Madridin päärautatieasema
Madridin päärautatieasema on Euroopan kauneimpia juna-asemia. Tämän aseman kautta kulkee suurin osa Espanjan sisäisestä junaliikenteestä: esim. juna Barcelonasta Sevillaan kulkee Madridin kautta.

Junalla Eurooppaan – Hintoja

Junalla Eurooppaan matkustaminen ei ole mitenkään pöyristyttävän kallista. Nyrkkisääntönä Tommi Tolkki mainitsee, että jos liput varaa hyvissä ajoin, voi Suomesta Etelä-Eurooppaan päästä noin 200 eurolla (noin kahdessa päivässä) ja pohjoiseen Keski-Eurooppaan noin satasella (noin päivässä), autolautat, makuupaikat ja muut yhteenlaskien.

Interrail-lippu on edullinen vaihtoehto silloin kun haluaa lähteä matkaan spontaanisti varaamatta lippuja etukäteen. Tällöin kuukauden aikana voi matkustaa rajattomasti viitenä päivänä halvimmillaan 282 eurolla. Alle 28-vuotiaat ja yli 60-vuotiaat saavat interrail-lipuista alennusta (hinta 217–254 €) ja alle 12-vuotiaat matkustavat vanhempien kanssa ilmaiseksi (kaksi alle 12-vuotiasta ilmaiseksi yhtä aikuista kohden). Kahden vanhemman ja neljän lapsen junaliput Eurooppaan tulevat siis jopa halpalentoja edullisemmaksi.

Jos haluaa matkustaa nopeasti paikasta toiseen, säästöä tulee junassa nukkumisesta pysähdyksen ja hotelliyön sijaan. Makuuvaunupaikka pitää tosin muistaa varata etukäteen myös interrail-lipulla matkatessa. Halvinta tietysti on, jos kykenee nukkumaan toisen luokan istumapaikalla.

Vinkkejä junalippujen ostoon

Yksittäisten lippujen ostaminen on monesti edullisempaa kuin Interrail-liput. Tällöin liput vain tulee varata riittävän varhain. Tässä Tommi Tolkin vinkit lippujen ostoon:

  1. Suunnittele reitti: Kaikki Euroopan liikenteen juna-aikataulut ja Rail Map Europe > paperikartta, josta näkee nopeat reitit, maisemareitit jne.
  2. Selvitä, mistä liput kannattaa ostaa:
  3. Selvitä, milloin liput tulevat myyntiin (useimmiten 45–180 päivää ennen matkaa). Merkitse päivä kalenteriin ja tilaa hälytys, jos mahdollista.
  4. Osta liput mahdollisimman pian varausten avautumisen jälkeen.
Junalla Eurooppaan
Junalla pääsee vaikkapa Sveitsin alppimaisemiin

Esimerkkireittejä – Junalla Suomesta Eurooppaan

Matkan suunnitelu alkaa kätevästi vilkaisemalla ehdotettu reitti hintoineen suomalaiselta Maata pitkin -sivustolta. Suomesta tavallisin reitti Keski- ja Etelä-Eurooppaan sujuu ottamalla autolautta Tukholmaan. Päästöjä minimoiva ottaa laivan Helsingin sijaan Turusta, josta matka on lyhyempi ja laiva uudempi.

Tallinnan junatunneli ja Baltian uudet radat tulevat valmistuessaan nopeuttamaan junamatkailua Helsingistä Eurooppaan. Tällä hetkellä Tallinnan-laivan jälkeen matka jatkuu Itä-Eurooppaan junan sijaan kätevimmin bussilla. Pietarista pääsee jatkamaan junalla Baltiaan, Moskovaan tai vaikkapa Aasiaan. Nyt keskitymme kuitenkin Keski- ja Etelä-Euroopan junareitteihin.

Tommi Tolkin suosikkijunareitti Helsingistä Keski-Eurooppaan on seuraavanlainen:

  • Juna Helsingistä Turkuun klo 17.37–19.40. Hinta alk. 8,90 €
  • Laiva Turusta Tukholmaan klo 20.55–6.30. Hinta alk. 39 €
  • Aamiainen Tukholmassa
  • Juna Tukholmasta Kööpenhaminaan klo 8.25–13.35. Hinta alk. 19 €.
  • Lounas Kööpenhaminassa
  • Juna Kööpenhaminasta Hampuriin klo 15.35–20.16. Hinta alk. 29,90 €. (Huom! Ratatyöt tuovat muutoksia aikatauluihin syyskuuhun 2019 asti.)
  • Illallinen Hampurissa

Huomioitavaa on, että koko matkan Tukholmasta Hampuriin voi ostaa myös bahn.comista (hinta alk. 59,90 €). Berliinin yöelämään pääsee Hampurista kahdessa tunnissa (alk. 19,90 €). Hampurista on erittäin kätevää jatkaa myös matkaa muualle Eurooppaan: yöjunalla pääsee esimerkiksi Wieniin, Innsbruckiin ja Zürichiin, joista voi jatkaa Italiaan, Veronaan (alk. 61,90 €).

Junamatka Hampurista Pariisiin kestää noin kahdeksan tuntia ja maksaa alimmillaan 44,90 euroa. Pariisista matkaa voi jatkaa vaikkapa Barcelonaan. Hampurista pääsee Kölnin ja Brysselin kautta junalla myös Lontooseen: matkan kesto on noin kymmenen tuntia ja hinta alkaen 69,90 euroa.

Kuten edellä tuli jo ilmi, nämä hinnat koskevat heti reitin avauduttua ostettuja edullisia lippuja. Junamatkaa kannattaa todellakin lähteä suunnittelemaan hyvissä ajoin (mieluiten 3 kk–6 kk ennen matkaa) ja tilata hälytys lippujen myynnin avautumisesta. Jos haluat lähteä matkaan spontaanimmin, on Interrail-lippu todennäköisesti edullisin valinta.

Manarolan asema Italian Cinque Terressa
Manarolan asema Italian Cinque Terressa

Lisätietoa junamatkailusta Euroopassa

Tripsteri on mukana Sofia Future Farmissa, Helsingin Senaatintorilla 5.5.2019 järjestettävillä Maata pitkin -matkamessuilla kertomassa Euroopan kohteistaan ja myymässä Tripsteri-opaskirjoja messuhintaan! Tervetuloa!

Oletko matkaillut junalla Euroopassa tai Aasiassa ja kirjoittanut siitä? Lähetä kommenttiosioon linkki! Jaamme parhaat tarinat Facebook-sivullamme.

Paula Kultanen Ribas

Barcelonassa kahdeksan vuotta asunut toimittaja, kirjailija ja muusikko seilaa tällä hetkellä synnyinkaupunkinsa Helsingin ja toisen kotipaikkansa Katalonian väliä.

Kommentit:

Markku 04.05.2019 21:18

Tässä linkki parin vuoden taakse, jolloin matkasimme neljä kuukautta fillarilla Kakkois-Aasiassa. Junamatkan tunnelmia Vietnamista löytyy oheisesta blogistani.
Junaosuus tekstin loppuosassa.

https://make-aasiassa.blogspot.com/2017/06/junamatka-taydentaa-vietnamilaisen.html

Vastaa
Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *
Paula Kultanen Ribas 04.05.2019 21:25

Kiitos Markku! Tämä on mielenkiintoinen. Ja kunnioitettava määrä kilometrejä fillaroimalla!

Vastaa
Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *
Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *