Japanilaista elokuvaa R&A-festivaaleilla

Helsingin Rakkautta & anarkiaa -filmifestivaaleilla Japanin ystävät saavat sekä matkustaa Fukushiman onnettomuusalueelle, kohdata puistattavan lähiönaapurin ja jättiläiskilpikonnan että seurata perhekriisin puimista ja nuoren naisen kasvumatkaa maalle.

On mukava huomata, että ilotulitusmaisten outolintujen ohella Japanista alkaa saapua lännen valkokankaille myös yhä enemmän useamman genren elokuvia ja tavallisia arjen tarinoita.

Visuaalisin: Fukushima, mon Amour

Tämä huikean kaunis, mustavalkoinen elokuva ei ole japanilainen, mutta katselee saksalaisin silmin Fukushiman autioitunutta maisemaa. Ohjaaja Doris Dörrie, joka ennenkin on kuvannut japanilaista kulttuuria esimerkiksi elokuvassa Kirschblüten – Hanami (2008), lähettää matkaan nuoren, rakkaudessa pettyneen Marien (Rosalie Thomass). Tämä päätyy klovniksi viihdyttämään evakuoituja Fukushiman eläkeläisiä. Marie tuntee itsensä ulkopuoliseksi, ja niin tuntee entinen geisha Satomikin (Kaori Momoi). Satomi palaa ruhjoutunutta kotitaloaan kunnostamaan, ja Marie auttaa. Fukushiman aaveet saapuvat muistuttamaan tragediasta, ja koko radioaktiivinen seutu kylpee mystisessä valossa. Juoni ei kenties ole originellein, mutta hetkiin pysähtyvä kuvaus tavoittaa jotakin syvästi japanilaista. Suorin sanoin sivalteleva Satomi on mainio hahmo, jonka roolissa Japanissa hyvin tunnettu tähti Kaori Momoi loistaa.

  • Näytökset R&A:ssa: la 24.9. klo 14.00 Orion

Brutaalein: Creepy

Kiyoshi Kurosawan kauhuelokuva ei ole kovin kauhistuttava, ellei satu pelkäämään suomalaiseen tapaan naapureita. Elokuva on hyödyllinen, mikäli haluaa oppia, kuinka ihminen pakataan vakuumiin. Tiivistetysti tarinan kulku on tämä: uusille kulmille muuttanut pariskunta (Hidetoshi Nishijima ja Ringusta tuttu Yûko Takeuchi) huomaa nopeasti naapuruston töykeyden. Vain kummallisin naapureista, Nishino (Teruyuki Kagawa), osoittaa jonkinlaista ystävällisyyttä. Nishinon tytär tosin puhuu outoja, eikä sairasta vaimoa näy koskaan. Elokuva on yhdistelmä parisuhdedraamaa ja kellarikauhutarinaa, mutta täysin se ei ole kumpaakaan. Alkupuolen rytmin hitaus uhkaa väljähdyttää jännityksen, kun taas lopun ylen vauhdikkaaseen kiihdytykseen ei aivan ehdi mukaan. Japanilaisia naapuritapoja ja sosiaalisia koodeja elokuva näyttää kulttuurista kiinnostuneelle.

  • Näytökset R&A:ssa: ke 21.9. klo 21.00 Kinopalatsi 7

Studio Ghiblin taidonnäyte: Eilisen kuiskaus

Ainut Suomessa vielä näkemätön Ghiblin animaatio tuodaan nyt valkokankaille. Isao Takahatan luoma Eilisen kuiskaus (Omohide poroporo) on esitetty Japanissa jo vuonna 1991. Kyseessä on nostalginen matka ja klassinen perhetarina. Tokiolaisen Taekon tarina kerrotaan sekä lapsuuden muistojen että aikuisen toimistotyöläisen maaseutukesäloman kautta. Aikatasoilla liikutaan 1960-luvulta 1980-luvulle. Kasvutarina ja haaveista totta -tematiikka toteutetaan upealla animoinnilla, joka viipyy maisemissa muodostaen elokuvasta kuin elävän taidenäyttelyn. Tarinassa käsitellään unelmia ja ympäristön vaatimusten törmäystä, ja toisin kuin monessa Ghiblin elokuvassa, maagiset elementit ovat niukassa ja fokus pysyy tiukasti realismissa.

  • Näytökset R&A:ssa: la 24.9. klo 14.00 Korjaamo Kino ja su 25.9. klo 16.00 Kino Sheryl
  • Elokuvateatterilevitykseen: 9.12.

Fantastisin: Love & Peace

Mikä on Sion Sonon ohjaaman Love & Peacen nimi japaniksi? Tietenkin Rabu & Piisu! Entä mitä elokuvassa on? Tottahan toki Babe-possua fanittava onneton salariiman (Hiroki Hasegawa), jättimäiseksi pullistuva lemmikkikilpikonna, viemäreissä asuva mystinen mies sekä puhuvia nukkeja! Värikkäänä pirskahteleva, räjähtelevä ja rockaava elokuva on sitä outoa ja nitkahtanutta Jaappania, jota länsimaissa niin rakastetaan. Siis hurmaavaa fantasiaa!

  • Näytökset R&A:ssa: la 24.9. klo 16:15 Andorra ja su 25.9. klo 18:45 Andorra

Perhekeskeisin: After the Storm

Hirokazu Kore-edan elokuvia on nähty Suomessa viime vuosien aikana enemmänkin. Isänsä poika (2013) pohti biologista vanhemmuutta ja isyyttä, Siskokset (2015) taas biologista sisaruutta ja syviä siskossuhteita. After the Stormissa mukana on niin eroperheen kiemuroita kuin äitisuhdettakin. Saman katon alle joutuvilla Ryotalla (Hiroshi Abe), tämän ex-vaimolla (Yoko Maki), pojalla (Taiyô Yoshizawa) ja Ryotan äidillä on kaikilla oma näkökulmansa elämään. Miespuolisten näkökulma lymyää melko lailla lapsen tasolla. Ryotan äidin roolissa esiintyy ihana Kirin Kiki, joka nähtiin Suomenkin valkokankailla elokuvassa Kirsikkapuiden alla (An, 2015)

  • Näytökset R&A:ssa: to 22.9. klo 21.00 Kinopalatsi 6

Lue lisää Rakkautta & anarkiaa -festivaalista:

Rakkautta ja anarkiaa – menovinkit

Lue lisää Japanista:

Tripsteri Tokio

© Siru Valleala

Tokion hotellitarjouksia:

Katso parhaat tarjoukset ja tee varaus tästä.

Tokion lentotarjouksia:

Etsi parhaat ja edullisimmat lennot Helsingistä Tokioon.

Uusimmat matkavinkit


[pt_view id=”1ab6981f43″]

Siru Valleala

Tripsterin päätoimittajan fyysinen koti on Espoossa, henkinen Tokiossa ja tuleva Tallinnassa. Juuret ovat Jyväskylässä, mökki Saimaalla ja suku Kouvolasta. Nuoruus kului Prahassa ja maailmanympärysmatkoilla.

Kommentit:

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *