Tokio – Liikkuminen

Julkiset liikennevälineet

Tokion liikenneverkosto on tehokas, nopea ja siisti kokemus. Metrojen ja junien raiteita risteilee monessa kerroksessa, ja aikataulut toimivat. Moni on joskus nähnyt kuvia ruuhkajunista, joihin henkilökunta hartiavoimin puskee väkeä sisään kuin sillipurkkiin. Aamukahdeksalta ja illalla ruuhka on yleensä pahin, mutta harvoin päätyy äärimmäiseen puristukseen.

Turistin kannalta kätevin juna on maan päällä kulkeva JR Yamanote, joka ajaa ympyrää lähes kaikkien keskeisten kaupunginosien kautta. Juna- ja metrokartta on hyvä napata mukaan aseman infopisteistä. Ellet löydä englanninkielistä, kysy suurten asemien turistitoimistoista.

Tokyo Metro -linjoja on myös selkeä käyttää, ja Toei Oedo -linja on toinen turistin kannalta keskeinen metrolinja.

Suosittelen kaikkia tuttaviani hankkimaan tokiolaisen matkakortin eli Suican tai Pasmon. Kortille voi ladata arvoa, eikä silloin tarvitse välittää matkojen hinnoista. Kortti (kuten kertalippukin) näytetään kulkuportilla (tai laitetaan kulkemaan portin läpi) mennen ja tullen.

Mikäli jollakin asemalla kulkuportti piippaa, voi kortille ladata lisää arvoa Fare Adjustment -korjausautomaatilla. Kertalipun hinnat ovat toisinaan mutkikkaat, sillä vaihtoja sisältävällä matkalla saattaa käyttää eri omistuksessa olevia juna- tai metrolinjoja, joiden hinnat eivät ole yhdenmukaiset.

Kertalippuja saa asemien automaateista, joihin voi vaihtaa kieleksi englannin. Matkakortin voi ostaa suurempien asemien lippupisteistä, ja kortin saa myös tavallisesta lippuautomaatista: Suica-kortin JR-asemilta ja Pasmon metroasemilta.

Esimerkki. Vaihda kieleksi englanti ja paina PASMO-nappia. Valitse “Purchase blank PASMO”. Sitten voit valita summan, jonka heti lataat kortillesi. Maksa kokonaissumma seteliaukon kautta. Kortti maksaa 500 jeniä. Rahan saa takaisin palauttamalla kortin kyseisiä kortteja myyvän aseman lippupisteisiin.

Tutustu julkisen liikenteen reitteihin vaikkapa tämän reittioppaan avulla. Muista, että junat kulkevat vain noin puoleenyöhön, Yamanote-juna noin puoli yhteen. Sen jälkeen yöliikenne lakkaa ja alkaa vasta aamuviideltä. Onneksi suurin osa baareista ja klubeista on auki viiteen saakka. Yötaksi maksaa melko paljon etenkin kolmea kilometriä pidemmillä matkoilla.

Suunnistaminen kaupungilla

Suosittelen lataamaan kännykkään parikin offlinena toimivaa sähköis karttapalvelua. Tarkista, että paikkojen nimet ovat kartassa myös länsimaalaisin kirjaimin. Ennen älypuhelinaikaa olin aina eksyksissä, puhelimen kanssa vain lähes koko ajan. Paperisella kartalla ei tee oikein mitään, sillä Tokio on suuri ja sokkelot ovat loputtoman mutkikkaat. Parhaat paperiset ovat kartat, joissa on kukin kaupunginosa erikseen.

Etenkin asemilla ja niiden lähistöllä on opaskarttatauluja, mikä pelastus! Kartat on kätevästi asteltu niin, että reitti pätee juuri siten päin kuin kartan edessä seisot. Asemalaitureilla kannattaa heti junasta tullessaan seurata opastuksia, joiden mukaan on mahdollista löytää oikea uloskäynti. Tokiossa tavataan tuttava usein jollakin Exitillä tai Entrancella sen sijaan, että “tavataan asemalla”.

Tokiossa vain suurimmilla kaduilla on nimet. Osoitteissa ei ole kadunnimeä, vaan lähes aina kolme numeroa ja kaupunginosa. Ensimmäinen on chomen, alueen, numero. Jokainen kaupunginosa jakautuu useaan eri chomeen. Opaskartoissa chomet on selkeästi merkitty. Toinen numero on kortteli, kolmas itse kohde. Myös korttelit on merkitty karttoihin. Itse kohteen löytäminen on lopullinen vitsaus, sillä numeroissa ei ole aina logiikkaa. Esimerkiksi asunnot on numeroitu usein sitä mukaa, kun niitä on rakennettu. Vain joidenkin rakennusten kyljissä on osoitekylttejä, joissa chomet on usein merkitty japanilaisin kirjaimin.

Kannattaa siis ladata mukaan luettelo japaninkielisistä numeroista! Korttelipoliisi koban auttaa turistia, mutta englanninkielen taito on yleensä heikkoa.

Autoilu

Harva matkailija tulee autoilleeksi Japanissa, sillä supertoimiva julkinen liikenne on niin tehokas keino liikkua kaikkialle. Jos päädyt rattiin, on pääasiassa muistettava, että liikenne on vasemmanpuoleinen. Tietulleja on, ja liikennemerkit ovat usein myös englanniksi. Rattijuoppous on vakava rikos.

 

©Siru Valleala

Tokion hotellitarjouksia:

Katso parhaat tarjoukset ja tee varaus tästä.

Tokion lentotarjouksia:

Etsi parhaat ja edullisimmat lennot Helsingistä Tokioon.

Siru Valleala

Tripsterin päätoimittajan fyysinen koti on Espoossa, henkinen Tokiossa ja tuleva Tallinnassa. Juuret ovat Jyväskylässä, mökki Saimaalla ja suku Kouvolasta. Nuoruus kului Prahassa ja maailmanympärysmatkoilla.

Kommentit (0):

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *