Tokio – Kaukoliikenne ja retket

Retkikohteita

Tokiosta on hyvät yhteydet joka suuntaan. Matkailijoille yleistä on viettää viikko Tokiossa ja kierrellä toinen viikko ympäri Japania. Shinkansen-luotijunalla kulkiessa etäisyydet ovat lyhyet, ja viikossa ehtii kauas.

On matkailijasta kiinni, haluaako pohjoiseen arktisempaa luontoa (ja talvella lumihuippuja) ihailemaan vai etelämmän kauniiseen Kiotoon, villiin Osakaan tai ajatuksia herättävään Hiroshimaan. Vai ehkä vielä kauemmas, Kyuushuulle kylpemään tai Shikokun saarelle laskemaan koskia.

Japanin tropiikkiin eli Okinawan saarille ei sentään Shinkansenilla pääse, sinne on lennettävä. Matka kestää noin kolme tuntia riippuen kohteesta. Okinawa on hurmaava trooppinen paratiisi loppukeväästä, kesästä ja alkusyksystä ja miellyttävä talvellakin, jolloin lämpötila on 20 asteen tuntumassa. (Lue vuoden 2009 matkastani Okinawalle blogissani.)

Tokiosta on kätevä tehdä päiväretkiä moneen lähikohteeseen. Sellaisia ovat esimerkiksi Yokohaman kaupunki, jossa on hieno satama-alue ja suuri, kiinalainen kaupunginosa, Kamakuran vanha ja viehättävä temppelikaupunki merenrantoineen, lähellä Kamakuraa sijaitseva Enoshiman kiinnostava saari, Nikkoon muinainen temppelialue, Hakone, jossa voi kiertää hauskan gondolireitin ja nähdä Fujin, kylpyläkylä Kusatsu Gunman suunnalla ja muinainen Kawagoen kylä, jossa voi aistia menneen ajan henkäyksen vielä tänäkin päivänä.

Upea on myös retki Kawaguchikoon ja siellä Fujigokolle eli Fujin viidelle järvelle. Hyvällä Fuji-tuurilla valokuvista tulee ilmiömäisen hienoja. Kannattaa muistaa, ettei Fuji-vuori ole esillä kuin erityisen soveliaalla, kirkkaalla – muttei liian kirkkaalla – säällä.

Japan Rail Pass

Moni Japanin-matkaaja, joka aikoo reissata junilla muuallakin kuin Tokiossa, hankkii Japan Rail Passin. Se on rahaa ja aikaa säästävä tapa nähdä paljon ja sinkoilla shinkansen-junilla paikkakunnalta toiselle. Passi hankitaan ennen matkaa Suomesta tai muualta Japanin ulkopuolelta, ja se on voimassa 7, 14 tai 21 päivää. Viikon passi maksaa noin 230 euroa. Passia voi käyttää myös Tokion sisäisessä liikenteessä kaikilla JR-linjoilla, kuten Yamanotessa. Se aktivoidaan JR:n pisteessä asemilla. JR-passilla ei voi käyttää normaalia lippuporttia, vaan sen kanssa mennään henkilökunnan valvoman portin kautta.

Lisätietoa junapassista.

Saat passisi halvimmalla netin kautta esimerkiksi näiltä sivuilta:

Japan Rail Pass

Japan Rail Pass by Japan Experience

Explore Japan

Myös esimerkiksi Kaleva Travel ja Kilroy myyvät Japan Rail Passia.

Muut junaliput

JR:n muista passivaihtoehdoista voit lukea Central Japan Railway Companyn sivuilta. JR Eastilla on omat tarjouksensa.

Lisää junapasseja Japan Guiden sivuilla. Esimerkiksi Hakoneen matkustettaessa kannattaa Shinjukun asemalta ostaa Odakyu-yhtiön Hakone Free Pass, jolla saa rajoituksetta käyttää Hakonen kaikkia kulkuvälineitä.

Muita kuin Japan Rail Passia voi ostaa Japanissa paikan päällä. Helpointa on asioida lipunostotoimistossa/luukulla, joskin automaatit ovat usein helppokäyttöisiä nekin. Ongelmaksi voi tulla pelkästään japaninkielinen kartta, josta kohde ja sen hinta on vaikea hahmottaa. Tiskillä kannattaa mukana olla lappu, jossa lukee selkeästi kohde ja kellonaika, mikäli käy niin, ettei virkailija osaa lainkaan englantia.

Jos teet vain päiväretkiä Tokiosta käsin, on hyvä ottaa huomioon eri junien nopeuserot. Kannattaa ottaa Limited Express (tokkyu), joka pysähtyy vain pääasemilla. Shinkansenia kutsutaan Super Expressiksi. Express-juna (kyuko) taas pysähtyy hieman useammin kuin Limited Express. Kaikki express-junat sisältävät lisämaksun. Rapid (kaisoku) ja Local (kakueki-teisja tai futsu-densha) ovat hitaimpia ja halvimpia – matka saattaa kestää jopa puolet kauemmin.

Osassa nopeimmista junista on pakollinen istumapaikka, suuremmassa osassa ei.

Japanissa liput yleensä laitetaan lippuportin läpi, hyvin pienillä asemilla ne saatetaan vain näyttää virkailijalle. Kohteessa tehdään samoin. Jos portti hälyttää ja olet ostanut väärän lipun, on lähistöllä yleensä Fare Adjustment -automaatti, jolla voi maksaa erotuksen.

Asemalaituriin on merkitty selkeästi pidempien matkojen junien vaunut numeroilla. Asemien nimet on yleensä helppo hahmottaa, ja useimmiten junissa on englanninkieliset kuulutukset.

Eväät junaan

Tämä ansaitsee oman lukunsa, onhan Japani maa, jossa syödään koko ajan. Myös junassa! Tarkoitan nyt pitkän matkan junia – lähijunissa syöminen ei ole sopivaa. Shinkansen-matkalla eväät ovat osa reissua. Asemilla myydään junamatkaa varten räätälöityjä bentoboxeja eli lounasbokseja, kauniita rasioita hienoine annoksineen. Kasvissyöjälle valikoimaa ei ole paljon, mutta yleensä löydettävissä on myös vegeboksi. Boksin mukana saapuvat tykötarpeet eli syömäpuikot ja soijakastikkeet, ja junissa on yleensä alas laskettava pöytäteline aterioimista varten.

Asemilla on myös “pullakauppoja” eli leipomoita ja päivittäistavarakauppa konbineja, joissa voi täydentää juomapuolta. Junabiiru on tavallinen näky, joten oluttölkin kanssa ei kannata häpeillä.

©Siru Valleala

Tokion hotellitarjouksia:

Katso parhaat tarjoukset ja tee varaus tästä.

Tokion lentotarjouksia:

Etsi parhaat ja edullisimmat lennot Helsingistä Tokioon.

Siru Valleala

Tripsterin päätoimittajan fyysinen koti on Espoossa, henkinen Tokiossa ja tuleva Tallinnassa. Juuret ovat Jyväskylässä, mökki Saimaalla ja suku Kouvolasta. Nuoruus kului Prahassa ja maailmanympärysmatkoilla.

Kommentit (0):

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *